Vormingen op uw locatie
En toen werd ik therapeut …
NIEUW
Doelgroep(en)
Verzorgend personeel in gezinnenVerzorgenden, zorgkundigen, verpleegkundigen in WZC
Omschrijving vorming
Niet alleen in moeilijke tijden luchten cliënten graag hun hart. Vaak is de verzorgende één van de weinige menselijke contacten die sommige cliënten over de vloer krijgen. Het is dan ook een heel normale reactie dat cliënten graag eens ventileren bij de verzorgende. En dat kan. Sociaal emotionele ondersteuning bieden maakt immers deel uit van het takenpakket van de verzorgende.
Maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Elke dag problemen of zware verhalen aanhoren, kleven al eens aan de kleren en worden soms mee naar huis genomen. De verzorgende kampt soms zelf ook met de nodige problemen en dan is het moeilijk om die van een cliënt er nog bij te nemen. Grenzen trekken is de boodschap, maar hoe doe je dit zonder je cliënt het gevoel te geven dat je geen tijd of interesse voor hun verhaal hebt?
Inhoud
We zoeken een antwoord op volgende vragen:
- Gesprekken voeren: hoe toon ik aan dat ik luister, mijn cliënt begrijp en hem/haar wil helpen?
- Moet ik een oplossing aanbieden of is luisteren voldoende?
- Hoe reageer ik best?
- Wanneer er geen oplossing is, wat zeg ik dan om toch troost te bieden?
- Wat banaal is voor jou, kan zwaar zijn voor anderen, hoe verplaats ik mij in de ander?
- Waar trek ik de lijn? Timen, of blijven luisteren?
- Zware verhalen van je afzetten, hoe?
Aantal sessies/dagen
1 sessie van 3 uurMaximum deelnemers
20terug naar lijst