Vormingen op uw locatie

Agressief gedrag, wat nu?


Agressie in de thuiszorg

Doelgroep(en)

Verzorgend personeel in gezinnen
Verzorgenden, zorgkundigen, verpleegkundigen in WZC
Personeel Aanvullende Thuiszorgdiensten (poetshulpen, enz.)
Poetshulpen & praktisch uitvoerend personeel in WZC
Medewerkers Dienstencheques
Andere (mantelzorgers, vrijwilligers, administratief personeel)

Omschrijving vorming


Helaas moet worden geconstateerd dat ook in de thuiszorg sprake kan zijn van agressie. Voor de goedbedoelende hulpverlener is dat een moeilijk te hanteren gegeven, want uiteindelijk kom je bij mensen om hen te helpen.
Agressie roept vaak agressie op, waardoor het voor de verzorgende/poetshulp steeds moeilijker wordt om op een open en onbevangen wijze hulp te blijven bieden. In deze vorming wordt ingegaan op oorzaken en gevolgen van agressief gedrag van de cliënt.

 

Doelstelling
Agressie in de thuiszorg bespreekbaar maken, zodat ook de eigen reactie op agressief gedrag herkenbaar én beroepsmatig hanteerbaar wordt.

 

Inhoud
• Wat is agressief gedrag?
• Oorzaken van agressief gedrag
• Gevoelens die agressief gedrag oproepen bij de hulpverlener
• De tolerantiegrens van de hulpverlener
• Noodzakelijke ondersteuning van de hulpverlener die te maken heeft met agressieve cliënten

 

Tip:  de vorming “Omgaan met moeilijk gedrag van bejaarden” sluit zeer goed aan bij dit thema.

 




Aantal sessies/dagen

1 sessie



Maximum deelnemers

20



terug naar lijst